Fókuszba került a transzferár nyilvántartás (a NAV-nál)
cikksorozat első rész
Szó volt róla, és itt is van! A rendelet friss, ropogós, nyomdaszagú. A csupán terjedelme miatt négy részre szabdalt cikksorozatban segítünk megemészteni, miről rendelkezett a NAV nyár közepén. Sőt! Mi nem csak megemésztettük, hanem fel is készültünk rá egy új szolgáltatás innovációval.
Nincs kibúvó a transzferár nyilvántartás határidőre történő elkészítése alól 2022.július 27-ét, a transzferár előírások törvényi változását követően. A szigorodó adóellenőrzések, a 150%-osan megnövekedett büntetési tételek (2M helyett 5M Ft), az egyre magasabb szakmai elvárások a transzferár szabálykövetés terén a transzferárazás belső szabályozásának legalább újragondolását igénylik, hogy vállalkozásunk működése megfeleljen a megújult szabályoknak.
A transzferárazás hazai szabályozása új lendületet vett 2022. évben. A törvényi rendelkezés 2022.07.27-én került közzétételre a Magyar Közlönyben. A változások érintették a társasági adó törvényt[1] (továbbiakban tao törvény) és az adózás rendjéről szóló törvényt[2] (továbbiakban Art.), a módosító rendelkezések a 2023. évi költségvetést megalapozó törvényben[3] találhatóak.
Azt gondoljuk ráérünk, de tulajdonképpen nem annyira
Határidők a transzferárazásban
A hazai szabályozás a transzferár nyilvántartás készítésére kötelezett vállalkozások számára pontosan előírja, hogy mikorra kell kötelezően elkészíteniük a transzferár nyilvántartásukat. Ez a végső határidő a tárgyévről beadásra kerülő társasági adóbevallás beadásának napja, vagy a naptári éves adózók esetében tárgyévet követő év május 31. napja, illetőleg naptári évtől eltérő adózók esetén az adóévük utolsó napjától számított ötödik hónap utolsó napjáig. Ettől az időponttól kezdődően megkezdődhet a tárgyévi transzferár nyilvántartás ellenőrzése az adóhatóság részéről.
Kevés NAV előírás van, ami ennyire hasznára válhat, különösen a külföldi cégcsoportok hazai tagjainak
Fontos látni, hogy a transzferár nyilvántartás célja, hogy kellő alapossággal, kellő mélységben, az OECD Transzferár Irányelvei mentén elkészüljön egy elemző dokumentáció, amely kimutatja adott területen a szokásos piaci árat, a meghatározásához alkalmazott módszert és az azt alátámasztó tényeket és körülményeket, továbbá a dokumentáció, a benne foglalt elemzés, annak végkövetkeztetése indokolhatja az adóalap korrekciók szükség szerinti alkalmazását, vagy az alkalmazás elvetését a társasági adóbevallás elkészítésekor, a társasági adó összegének meghatározásakor. A dokumentációval összhangban kell az adóalap korrekciókat a bevallásban kezelni. Miután a társasági adó meghatározott összege a beszámoló eleme, a transzferár nyilvántartásnak praktikusan már a beszámoló készítésének befejező stádiuma előtt a vállalkozás menedzsmentjének rendelkezésére kell állnia. A 2022-es jogszabályváltozás egyik legfontosabb pontja az, amely a transzferár nyilvántartásra kötelezett társaságoknak adatszolgáltatási kötelezettséget ír elő[4] már a 2022-es adóév vonatkozásában, amely részletszabályok a tartalom tekintetében még nem jelentek meg, de várhatóan a kapcsolt vállalkozásokkal bonyolított ügyletek értékére, a szokásos piaci ár meghatározásának módszerére terjed ki. Bár az adatszolgáltatás pontos tartalma még nem ismert, de az egészen biztos, hogy a nyilvántartást határidőre el nem készítők az adóhatóság figyelmére számíthatnak.
Csökkentse a kockázatot – miben kér támogatás egy külföldi cégcsoport?
Az adatszolgáltatási kötelezettség azon, jellemzően külföldi cégcsoport tagjaira is komoly feladatot ró, amelyek beszámoló készítésének határideje cégcsoport előírások miatt, a tárgyévet követő első néhány hónapban van, hiszen igen kevés idő áll rendelkezésükre adóévet követően a transzferár nyilvántartás megalapozott, kellő mélységű elkészítésére, az adatszolgáltatás információtartalmának biztosítására. Fontos kiemelni az új, módosított jogszabályok közül a bírság mértékének 150%-os növekedését is, azaz 2 millió forint ügyletenkénti bírság helyett 5 mFt bírság kivetésére jogosult az adóhatóság hiányzó, vagy hiányos nyilvántartás esetén. Ismétlődő hiányosságnál 4 milliós bírság helyett 10 milliós bírság vethető ki ügyletenként. Mindezek indokolhatják, hogy a vállalkozás tekintse át transzferárazással összefüggő üzemi folyamatait és racionalizálja a szükséges mértékben azokat, fókuszba helyezve az új előírásoknak történő megfelelést, a jogkövető magatartást és a hatékony munkavégzést.
[1] 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és osztalékadóról
[2] 2017.évi CL. törvény az adózás rendjéről
[3] 2022. évi XXIV. törvény Magyarország 2023. évi központi költségvetésének megalapozásáról
[4] Mód. 1996. évi LXXXI. törvény a társasági adóról és osztalékadóról 18§ (5)
Elolvasná a cikksorozat követező részeit is?